کد مطلب:312339 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:299

علم امام
رسول خدا (ص) به دلیل اتصال به منبع پر فیض وحی خداوند و ارتفاط با بی كران دریای علم الهی (علمه شدید القوی)، [1] آگاهی تام و تمام از همه ی هستی و شئونات موجودات عالم دارد، و اهل بیت او، ائمه (ع) نیز كه «مهبط وحی، موضع رسالت و گنجینه ی علم الهی» [2] اند نیز مانند رسول خدا (ص) از علوم نامتناهی برخوردارند و آنچه از دیدرس انسان های عادی فراتر است معلوم و مشهود آنان است. در بخشی از روایتی گرانقدر از امام صادق (ع) در این باره چنین آمده است:

ان عندنا علم ما كان و علم ما هو كائن الی ان تقوم الساعة [3] .

علم گذشته و آینده تا روز قیامت در نزد ماست.



[ صفحه 205]




[1] نجم: 5.

[2] بنگريد به: فرازهاي گوناگون زيارت جامعه: «السلام عليكم يا اهل بيت النبوة و موضع الرسالة و مختلف الملائكة و مهبط الوحي و خزان العلم و...» (مفاتيح الجنان) و نيز: الكافي، ج 1، ص 221، «باب ان الائمة (ع) معدن العلم و شجرة النبوة و مختلف الملائكة».

[3] الكافي، ج 1، ص 240. در اين باره [علم امام] كتاب هاي متعدد به رشته تحرير در آمده و جوامع روايي شيعه نيز ابواب گوناگوني به آن اختصاص داده اند، از جمله: الكافي، ج 1، ص 220 به بعد و نيز از سلسله كتاب هاي تفسير بنگريد به: الميزان، ج 18، ص 190 و تفاسير پيرامون آيات 43 از سوره ي رعد و 9 از سوره ي احقاف و 26 از سوره ي جن.